donderdag 11 januari 2007

Recensie 'Hoeren' - KRO-Detectives

Als je deze zomer aan het strand ligt of in je tuin, en je wilt een spannend boek dat je in een paar uurtjes uitleest, dan kan ik dit boek zeker aanbevelen.Ik had nooit eerder iets van Luc Deflo gelezen, en moest even aan zijn stijl wennen, maar dat duurde niet lang. Deflo schrijft korte zinnen, veel dialogen, een rauwe stijl die goed bij het onderwerp past.Het verhaal draait om Aline Verbeêck, een hoer die haar beste jaren gehad heeft. Ze neemt Daphné Brainard onder haar hoede, een beginnelinge van zeventien. Samen redden ze zich prima, totdat Daphné Leo Thuys als klant ontvangt, een onaantrekkelijke grijze muis, type brave huisvader. Leo blijkt echter ook een heel andere kant te hebben, en daar wordt Daphné het slachtoffer van. Aline wil wraak nemen, maar de politie ziet haar als voornaamste verdachte. We volgen het onderzoek door rechercheurs Dirk Deleu en Nadia Mendonck. In eerdere boeken van Deflo komen deze speurders ook al voor, en daarom wordt er over hun persoonlijke verhoudingen niet veel uitgelegd, maar dat is niet echt een belemmering.Het verhaal wordt met veel vaart verteld, en allerlei thema’s komen aan bod: prostitutie, afpersing, corruptie, kindermisbruik en geweld.Dit boek staat garant voor een paar uurtjes ontspannende spanning.

5 opmerkingen:

fieke zei

Hey, ik ben een meisje van 16 en ik heb het boek Hoeren gelezen. Ik vond het een heel goed boek en ik heb het ook met heel veel plezier gelezen. Ik moest er ook een boekverslag van maken. Ik heb dat boekverslag vandaag terug gekregen en ik krijg er geen punt op omdat het geen literatuur is. Dat klopt toch niet, ik zou graag een antwoord hebben want ik ben het niet eens met mijn leraar. Heeft hij gelijk?

Deflo zei

Dag Sofie,

Uw leraar kent er niks van. Zeg hem dat maar met mijn complimenten :-) In de meeste scholen zijn de tijden van 'verplichte' lectuur (Ruyslinck, Timmermans en andere Streuvels...) gelukkig al een hele tijd achter de rug. Ik krijg regelmatig vragen van studenten over mijn boeken. Ik stel dan ook voor dat je hem eens vraagt wat 'literatuur' precies is voor hem. Hopelijk bedoelt hij niet 'literair navelstaren' want dan is er helemaal geen hoop meer voor de man. Vandaag is het nog slechts een kliekje pseudo-intellectuelen die dat kunstmatig onderscheid in stand probeert te houden. Voor mij, als lezer, zijn er alleen goede en slechte boeken. Een goed boek moet de lezer beroeren. Boeken die geen emotie oproepen zijn slecht (of het nu literaire boeken, thrillers, literaire thrillers, novellen, kortverhalen, reisverhalen, of wat dan ook zijn) Punt aan de lijn. Misschien moest jij hem maar eens suggereren om 'Hoeren' te lezen. Zo kan hij mee evolueren met zijn tijd en krijgt hij zijn leerlingen misschien ook aan het lezen.
Nee, Sofieke. Jij hebt gelijk! Overschot van gelijk.

Hartelijke groet,

Luc Deflo

fieke zei

Hey, ik weet niet zeker of ik net mijn antwoord verstuurd heb maar echt bedankt. Ik heb al vaak boeken van u gebruikt voor een boekverslag en toen zei hij er nog niks van. En dan kan ik plezier combineren met huiswerk, want het zijn geweldige boeken met veel onverwachte veranderingen in het verhaal. De reeks van cel 5 is echt super. Bedankt voor je snelle antwoord. Groetjes Sofieke

Anoniem zei

Het is een zeer goed boek !
Het is het eerste boek dat ik lees van Luc Deflo, maar zeker niet het laatste !