dinsdag 23 januari 2007

Recensie 'Weerloos' - KRO

Weerloos
Deflo laat ons in dit boek kennis maken met vijf nieuwe hoofdrolspelers. Speciaal om de 'vergeten kinderdossiers' opnieuw te bekijken is in België een team in het leven geroepen onder de naam Cel 5. Uiteraard is dit een thema dat in het België van Dutroux en Fourniret zeer gevoelig zal liggen, in mijn ogen dus best een waagstuk om via deze lijn een nieuwe detectiveserie op te bouwen. Deflo is niet alleen een begaafd auteur van thrillers, maar vooral ook van scenario’s. Dat vond ik in dit werk af en toe nog terug. Niet alleen in de gedachtes van Speciaal Commissaris Fernand de Decker, die zich af en toe in een moderne televisieserie waande, maar ook in de weergegeven dialogen. Deflo schrijft deze volgens Vlaams spraakgebruik, en dat is waarschijnlijk zeer herkenbaar en mogelijk aantrekkelijk voor zijn Vlaamse lezers, maar ik vond het als Nederlandse lezeres nogal storend. In een televisieserie wordt het als onderdeel van een karakter wel gewaardeerd, maar lezend haalde de vreemde woorden voor mij wat vaart uit het verhaal.Hoewel het team in het leven geroepen is om oude dossiers opnieuw te onderzoeken, worden ze meteen geconfronteerd met een actuele zaak. Het boek wordt verdeeld in dagen en uren, die achter elkaar gezet een beeld geven waarin geen ruimte is voor slapen of persoonlijk leven. Als je de tijdstippen tijdens het lezen in de gaten houdt, dan wordt je zelf moe van de uren die de speurders maken op een dag.Ik was zeer benieuwd naar dit boek vanwege het in België beladen thema, er zijn heel wat verwijzingen naar de bekende zaken van de laatste jaren. Het getuigt van lef om een dergelijk thema aan te pakken. Ik vond het taalgebruik vrij hinderlijk, maar het verhaal spannend en met vaart geschreven. Uiteindelijk denk ik dat ik het liever als film had gezien dan als boek...Ingrid van Loon
Peter BlaakmanInternet Redacteur KRO

Geen opmerkingen: